Audi


Audi typ E 21/78 PS от 1923 г.

Audi 60 от серията F103

Audi quattro

Audi А4 Avant





Audi S8




Audi R8
Audi AG („Ауди“ АД) е германски автомобилен производител със седалище в ИнголщатБаварияГермания. Част е от Volkswagen Group (Volkswagen AG) от 1964 г., като марката винаги е била символ на качество, сигурност, комфорт и здравина.
Автомобилите Audi се произвеждат, освен в заводите в Инголщат (37 400 заети), Некарзулм (15 163 заети), още и в автомобилни заводи в Дьор (Унгария) (10 337 заети) и Брюксел (Белгия) (2548 заети). Коли с марката Audi се произвеждат и в заводите Volkswagen в Братислава (Словакия) и в Калуга (Русия), които си сътрудничат със заводите Škoda в Аурангабад (Махаращра, Индия) и със завода за седалки в Марторел (Испания). В Азия Audi се прави също в INDOMOBIL/Garuda Mataram Motor в Джакарта (Индонезия) и в Фошан и Чанчун (Китай).
Мотото на фирмата гласи „Vorsprung durch Technik“, което може да бъде преведено както като „Напредък (или предимство) чрез техника“.

ИсторияРедактиране

Историята на Audi AG е тясно свързана с фирмите Horch, DKW, Wanderer и NSU. В сегашния си вид концернът съществува от март 1969 г., когато NSU Motorenwerke AG и Auto Union GmbH се сливат под името Audi NSU Auto Union AG със седалище в Некарзулм. През 1985 г. централата е преместена в Инголщат, а името е сменено на Audi AG.
Произходът на Audi може да бъде проследен до началото на 20-ти век. На 14 ноември 1899 г. Аугуст Хорх основава фирмата за производство на автомобили August Horch & Cie. През 1909 г., след пререкания с надзорния съвет, той напуска и на 16 юли 1909 г. основава нова фирма – August Horch Automobilwerke GmbH със седалище в Цвикау. След като губи съдебния спор за правата над марката Horch, Хорх променя названието на фирмата си и от 25 април 1910 г. тя се казва Audi Automobilwerke GmbH. Противно на разпространеното мнение, че Audi е съкращение на Auto Union Deutschland Ingolstadt, името има съвсем друг произход. След като губи правата над марката, Хорх провежда среща със своя познат Франц Фикенчер, на която обсъждат идеи за ново име на фирмата. В същата стая присъства и десетгодишният син на Фикенчер, който седи настрана и учи урока си по латински. Заслушвайки се в разговора на възрастните, той предлага фирмата да се казва Audi: на латински Audi! означава Слушай!, а в превод на немски – Horch!, както се изписва и фамилното име на Хорх. Присъстващите въодушевено приемат идеята.[1]
Първият автомобил Audi излиза от завода през юли 1910 г. През 1920 г. Аугуст Хорх напуска Audi, а осем години по-късно компанията е закупена от Йорген Расмусен, собственик на DKW. През 1932 г. Audi се обединява с Horch, DKW и Wanderer под името Auto Union, със седалище в Кемниц. Оттогава датира и емблемата с четирите преплетени кръга, всеки от тях символизиращ една от четирите фирми.
След Втората световна война заводите на Auto Union са частично разрушени. Цвикау попада в Съветската окупационна зона, а фирмата е ликвидирана. На нейно място възниква VEB Automobilwerk Zwickau (AWZ), в която започва производството на P70, който е предшественик на Trabant. На 3 септември 1949 г. с кредити от баварското правителство и с помощи по плана Маршал в Инголщат е основано Auto Union GmbH. Много от работниците от заводите в Цвикау се преместват в Инголщат. Продукцията е възобновена, но сега автомобилите на Auto Union се произвеждат под името DKW.
През 1958 г. Daimler-Benz AG поема основния (87%), а година по-късно – и целия пакет акции на Auto Union. През 1964 г. Volkswagen AG купува завода на Auto Union в Инголщат и възражда марката Audi, а като емблема остават четирите преплетени кръга. През 1965 г. е произведен първият следвоенен автомобил Audi от серията F103, който е подобрен вариант на DKW F102 и първоначално носи името „Audi“, а сред населението е известен като Audi 72 (числото отговаря на броя на конските сили). Следващите модели от тази серия вече официално носят като обозначение числа, които отговарят на броя на конските сили (например Audi 60, Audi 75).
През 1969 г. Auto Union AG се слива с NSU AG. Името е заменено с „Audi NSU Auto Union AG“, а фирмата се сдобива с втори завод и седалище в Некарзулм. Мотото „Vorsprung durch Technik“ се употребява за първи път през януари 1971 г. в реклама на автомобила NSU Ro 80. След като производството на NSU Ro 80 е спряно през 1977 г., приключва и използването на наименованието на продукта NSU.
По време на тестове във Финландия през 1977 г. ръководителят на отдела за тестове Йорг Бензингер установява, че придружаващият автомобил, каран от него – Subaru Leone 4WD Station Wagon, модел 1972 г. със задвижване на четирите колела, произвеждан предимно за армията, е по-бърз в зимни условия дори от тестваните лимузини. След края на тестовете Бензингер убеждава шефовете си да започне разработването на прототип на базата на Audi 80, в който да използва постоянно задвижване 4х4. Тестовете на прототипите показват добри резултати и ръководството на Audi дава зелена светлина за започване на серийно производство.[2] През март 1980 г. официално е представен Audi quattro – първият сериен автомобил в Европа с постоянно задвижване 4х4. Това задвижване жъне световни успехи и постепенно навлиза в цялата гама модели на Audi.
От 1 януари 1985 г. „Audi NSU Auto Union AG“ се преименува на „Audi AG“.
В началото на 90-те Audi започва да се конкурира с BMW и Mercedes в сегмента на луксозните автомобили. През 1990 г. е представен Audi V8. През 1994 г. А4, А6 и А8 заменят съответно Audi 80, Audi 100 и Audi V8. Следващите нови модели в гамата на Audi са компактният А3 (1996), купето ТТ (1998) и конкурентът на А-класата на Mercedes А2. През 2006 г. е представен всъдеходът Q7, а година по-късно – купето А5.