Lamborghini


ИСТОРИЯТА НА LAMBORGHINI - В НАЧАЛОТО БЕ… ТРАКТОРЪТ

Цялата ситуация около италианската марка Lamborghini толкова прилича на реална приказка, че направо предизвиква съмнения за дългогодишна, съвсем целенасочена манипулация. Ако погледнем трезво на фактите, до колкото те съществуват в чист вид, ще достигнем до абсурдния извод, че такова нещо като Lamborghini просто не би могло да съществува – нито в миналото, нито в настоящето. Биографията на марката с разярен бик на емблемата всъщност представлява низ от неволно или нарочно предизвикани легенди, огромни амбиции, чувство за чест и дива страст към съвършенството , контрастиращи с гениални проекти и разтърсващи разочарования.
Да започнем непример с емблемата. Защо според вас емблемата представлява именно бик с яростно нагърчена опашка? Може би защото Феручо Ламборгини е бил луд за връзване? Или може би амбицията му да унищожи Енцо Ферари граничи с кръвожадност? Или пък просто знакът стои добре от графична и естетична гледна точка и пасва на маркетинговия имидж на марката? Нищо подобно - на емблемата има бик, просто защото създателят на легендарните автомобили е роден на 28 април и следователно е зодия "Телец"! От това обаче въобще не следва, че Феручо е бил твърде уравновесен - как иначе бихте си обяснили факта, че в галерията от имена на неговите модели преобладава преклонението пред бикове-убийци, които са напускали арената с окървавени рога? И как да бъде обяснен факта, че талантливият млад предприемач с преуспяващ бизнес, вместо да си гледа благополучието, в една прекрасна сутрин просто решава да свали от престола на всепризнат майстор на спортните автомобили не някой друг, а именно комшията си Енцо Ферари, доказал отдавна своята неуравновесеност? И всичко това заради една скоростна кутия...

В НАЧАЛОТО БЯХА ТРАКТОРИТЕ
Феручо Ламборгини е роден в Ренацо ди Ченто, близо до Ферара на 28 април 1916г. От ранна възраст Феручо се вманиачава по механиката и двигателите - логично последствие от тази мания е следването по инженерна механика в Болоня. По време на Втората Световна война, младежът служи като механик в механизираната дивизия на италианската армия на гръцкият остров Родос. Някой казват, че по време на своя меден месец, на Ламборгини му хрумва идеята да произвежда трактори на базата на изоставени по складовете военни машини (които по това време били хиляди).
Бизнесът с трансформиране на военни машини в селскостопански върви страхотно и през 1948г., едва три години след войната Феручо създава фирмата си Lamborghini Trattori. Първият трактор, младият инженер създава за баща си Антонио, който бил фермер. Той бил сглобен от частите на няколко различни превозни средства и разполагал с 6-цилиндров двигател на Morris. През 1950г. бил създаден и първият трактор направен изцяло от Lamborghini - L33. До средата на 50-те години компанията на Феручо се превръща в един от най-големите производители на земеделска техника в Италия. Бизнесът на Ламборгини вървял страхотно и следователно приходите му се овеличавали, което в съчетание със страстта на младия предприемач към спортните автомобили, очаквано го направило почитател на продукцията на неговия съсед - "Комендаторе" Енцо Ферари. Феручо бил запленен от успеха на Ферари, което може би е една от причините да се захване с производството на спортни автомобили, но конкретният повод за това се разнася като легенда в автомобилните среди и до днес...
"Имах няколко автомобила Ferrari и всички те страдаха от проблеми със скоростната кутия и съединителят. Когато ги карах нормално те работеха добре, но когато ги управлявах по-агресивно, съединителят просто приплъзваше и неможех да сменям предавките" - казва Феручо Ламборгини. "Постоянните проблеми с моите автомобили ме караха често да ходя до Маранело, където да ми възстановят съединителя, като това отнемаше няколко часа, през които не ми даваха да гледам какво точно му поправят. Проблемите със съединителите никога не бяха излекувани, така че реших да говоря директно с Енцо Ферари. Трябваше да го чакам много дълго, и когато най-накрая се появи избухнах: "Ферари, вашите коли са пълни боклуци!" Разбира се Енцо се вбеси и ми каза нещо от рода на: "Гледай си там тракторите и не ме учи как се правят спортни автомобили!" От този момент аз реших да му покажа, че мога да направя един наистина добът спортен автомобил"
За Енцо Ферари това отношение към клиента никак не е ново. Той бил известен с необуздания си характер и винаги се водел от правилото, че в края на краищата клиента не винаги имал право. Ако можеше обаче да предположи, как тази на пръв поглед прозаична случка от ежедневието ще му създаде най-сериозният конкурент в производството на суперавтомобили, едва ли щеше да подходи с подобно арогантно отношение към скромния производител на трактори. Стартът на съревнованието обаче е даден...
За честолюбивия и горд Феручо Ламборгини поводът бил достатъчен да даде тласък на една негова мечта, загнездила се дълбоко в съзнанието му - да създаде спортен автомобил, съчетал най-доброто от най-доброто! За кратко време италианецът привлича звезден екип от талантливи конструктори и дизайнери - Джото Бизарини, Джиампаоло Далара, Марчело Гандини, Боб Уолъс, Паоло Станцани и Убалдо Сгарци. Тимът известен като "великолепната шесторка" е в основата на реализирането на лудостта на Феручо Ламборгини. Те не са единствените, хипнотизирани от съвършенството на телеца. По света няма автомобилен дизайнер или конструктор, който стреснат посред нощ и запитан иска ли да участва в конструирането на ново Lamborghini да не отговори утвърдително...

АВТОМОБИЛИТЕ НА LAMBORGHINI
350GTV
След четири месеца на интензивна работа е факт и първият модел на Lamborghini - 350GTV. Автомобилът представен на автомобилното изложение в Торино през октомври 1963г. е изготвен в толкова кратки срокове, че изложеният прототип няма двигател, а на неговото място са поставени тухли. Моделът остава уникат и в завършен вид разполага с независимо окачване и алуминиев V12 двигател с мощност от 320кс. Поради слабият интерес на публиката в Торино, 350GTV повече не е показан, а година по-късно в производство влиза неговия наследник - 350GT, който бил със значително променена каросерия и същия V12 двигател.

400GT
Това е първият автомобил, конструиран и построен изцяло от Lamborghini. Абсолютно всичко по него е построено в едва 3-годишната фабрика на компанията в Сант'Агата Болонезе. Lamborghini 400GT е представен през 1965г. и е еволюция на модела 350GT. Мощността на 12-цилиндровият двигател е 370кс., а автомобилът развива максимална скорост от 270км/ч. От модела 400GT са произведени едва 23 бройки.

Miura
Този легендарен автомобил на Lamborghini започва съществуването си под простото кодово название 400PT. Miura е първият автомобил в света с централноразположен двигател - компановка, гарантираща изключителна стабилност на пътя при екстремно шофиране. Първата Miura прави своята премиера на автомобилното изложение в Женева през март 1966г., където става звезда на салона. Производството стартира година по-късно, а Lamborghini Miura се превръща в един от най-бързите автомобили на своето време, със своя мощен V12 двигател. Той ускорявал от 0 до 100км/ч. за 5.5 сек. и развивал максимална скорост от 280км/ч. - поразителни характеристики за 60-те години.

Islero
Представеният през 1968г. Lamborghini Islero е заместник на модела 400GT, защото работилницата, произвеждаща каросерията на 400GT фалира. Lamborghini произвежда Islero с идеята да го направи по-просторен и по-удобен за серийно производство. Lamborghini Islero разполага с изцяло алуминиев V12 с четири горни разпределителни вала и дискови спирачки на всички колела.

Espada
Моделът дебютира на автомобилното изложение в Женева през 1968г., заедно с Islero. Lamborghini Espada е пълното олицетворение на мечтата на Феручо да построи достъпен и комфортен суперспортен автомобил, подходящ и за всекидневна употреба. Espada е първият автомобил, който предлага серийно електрозадвижване на прозорците, климатик и кожена тапицерия, което в комбинация с голямото багажно пространство и привлекателният външен вид прави автомобилът втория по продаваемост модел на фирмата (произвежда се в продължение на 10г.).

Jarama
Моделът е представен през 1970г. в Женева, като наследник на Islero. Името на модела идва от наименованието на испанско ранчо, в което се отглеждат едни от най-свирепите бикове. Автомобилът разполага с предноразположен V12 двигател и получава високи оценки за поведението си на пътя (и някой критики заради голямото му тегло).

Urraco 
Моделът също е конструиран с идеята да бъде по-достъпен и пригоден за едросерийно производство. Автомобилът разполага с 2+2 места и централно разположен V8. Представен в Торино през 1970г., Lamborghini Urraco предизвиква овациите на публиката и моментални поръчки за 4000 автомобила, но в следствие на различни технически проблеми, които в продължение на 2 години не могат да бъдат отстранени, повечето поръчки биват отказани.

Countach 
Проектът за нов топ-модел, който да замени Miura в гамата на Lamborghini е стартиран през 1969г. По това време Miura е най-впечатляващият спортен автомобил в света, но хората свикват с нея и Ламборгини решава, че се нуждае от нещо ново, с което наистина да смае публиката. Главната цел на проекта е именно такава - създаването на нещо по-екстремно от Miura. С дизайна на каросерията се заемат Bertone, в сътрудничество с главния инженер на Lamborghini Паоло Станцани. Формата на купето била сведена до една единствена крива - без никакви излишни елементи, които да пречат на чистата агресивна форма на автомобила. Освен това Bertone решили, че толкова необичайна кола се нуждае и от необичайни врати, в следствие на което инженерите конструират механизъм който да отваря вратите вертикално - запазена марка на автомобилите на Lamborghini и до днес.
За инженерите не е лесно да надминат впечатляващата мощ и управление, които демонстрира Lamborghini Miura и те полагат неимоверни усилия в тази посока. Паоло Станцани взима гениалното решение да постави предавателната кутия пред надлъжноразположения двигател (5.0-литров V12) и да премести центъра на тежестта на автомобила почти в геометричния център на каросерията, поставяйки диференциала в задната част. Първоначално проектът е кръстен LP112. "Countach" е дума взета от торинския диалект и отбелязва нещо много впечатляващо (нещо като "Гле'й). Твърди се, че Нучо Бертоне е ползвал изразът в присъствието на Феручо, когато видял прототипа за първи път и Ламборгини, типично в своя стил решил, че възклицанието е напълно подходящо за име на новия модел.
Първият прототип на Lamborghini Countach е показан в Женева през 1971г., където естествено моделът става сензация и поръчките започват да валят. Производството стартира веднага, а междувременно са отстранени някой конструктивни проблеми като задните въздухозаборници, които били преработени, защото автомобилът прегрявал при движение с ниска скорост. Първият сериен Countach бил доставен на клиента на 21 април 1974г. Lamborghini Countach се произвежда до 1990г. в няколко варианта - LM400, LP400S, LP500, Quattro Valvole и SA25. В различните си варианти мощността на V12 двигателя варира от 353 до 455кс. като версията LP400 развива максимална скорост от 315км/ч.

Silhouette
Първият опит на Lamborghini да създаде изцяло нов автомобил със свалящ се покрив. Silhouette ползва шасито на Uracco и е представен през 1976г. в Женева. Независико от своя впечатляващ вид и страхотна динамика (0 - 100км/ч. за 7сек.), Lamborghini Silhouette бил обречен на неуспех, защото очакваните големи продажби в САЩ били осуетени от новите тамошни изисквания за безопасност и вредни емисии. Моделът бил произведен в едва 58 бройки за две години.

LM
Представеният през 1981г. модел LM001 е опит на Lamborghini да създаде супермощен автомобил с висока проходимост. Прототипът разполага с 4.7-литрое V8 с 382кс. Серийното производство така и не стартира, защото предницата била толкова лека, че автомобилът на практика бил неуправляем.
След няколко неуспешни армейски и цивилни прототипа, серийното производство на LM-серията все пак започва през 1982г., с представянето на LM002, който имал 5.2-литров V12 двигател с 450кс. и суперлуксозен интериор. Високопроходимата серия автомобили на Lamborghini е допълнена от моделите LMA - предназначен главно за армията и LM004, който бил създаден за всекидневна употреба, но неговото производство се изчерпало с изготвянето на едва един прототип през 1986г.

Jalpa
Известен като Project 118, Jalpa бил базиран на платформата на Silhouette. Автомобилът излезнал на пазара през 1982г. и имал поразителна за времето си динамика. Моделът се продавал свободно в САЩ, където до 1988г. били реализирани повече от 400 бройки. Lamborghini Jalpa разполагал с 3.4-литров двигател с мощност от 255кс.

Diablo
Решението за производството на модел, който да замени Countach е взето през 1985г. Без съмнение замяната на супермодела с нещо още по-радикално е почти непостижима задача, след като 20-те години на производство му донасят направо митична слава. Задачата отново била проста - запазване на първото място в световен мащаб, а рецептата е подчинена на две правила - дизайнът трябва да излъчва агресивна елегантност, а автомобилът трябва да е използваем и във всекидневието.
В началото разбира се е уточняването на разположението на двигателя и трансмисията, около които в последствие се построява останалата част от автомобила - по тази доказана схема, вече са създадени Miura и Countach. За ръководител на проекта кръстен "Project 132" е избран Марчело Гандини. Дизайнерът прави първите скици за една седмица и веднага става ясно, че посоката, в която върви Project 132 е правилна. Представената линия е своеобразна еволюция на дизайна на Countach, но с влагането на нови решения в крак с модерното време и технологично развитие. Моделът притежава извънредно агресивни линии без излишни допълнителни елементи - истинско олицетворение на функционално насочената философия на марката.
Работата по претворяването на модела във напълно функционален прототип стартира през 1987г. и отнема по-малко от 4 месеца. В началото са ползвани редица възли и агрегати от Countach, които по-късно били заменени с напълно нови. През април 1987г. започват и изпитанията на модела, като двигателя е коренно променен в сравнение с този на Countach. Провеждани били дори тестове с 5.7-литров двигател, форсиран до 650кс.! Прототипът постига страхотен напредък като аеродинамика, а шосейните изпитания са проведени в пълна секретност, като голяма част от 40 000-те тестови километри били навъртяни през нощта. За пистови тестове била използвана пистата Нардо в южна Италия, където инженерите тествали настройките и поведението на автомобила при висока скорост, които доказали неговата невероятна стабилност дори при скорости надхвърлящи 300км/ч. Още по време на първите тестове започнало и търсене за името на новия модел. Компанията изготвя списък с имена, който бил раздаден на персонала на фирмата и големите дилъри, които да посочат най-подходящото според тях име. В резултат на гласуването било прието името Diablo - името на бика убил бикобореца Хосе Дилара през 1869г.
Lamborghini Diablo е представен в Монте Карло на 20 януари 1990г., отбелязвайки нова ера след Miura и Countach. Автомобилът развива максимална скорост от 325км/ч., а ускорението от 0 до 100км/ч. се усъществява за едва 4 секунди, с което е изпълнена и задачата на Project 132 - създаването на "Спортен автомобил номер 1" в света.

Lamborghini навлиза в новия век, създавайки автомобили, които надхвърлят всички представи за допустимост и екстремност. Макар и преминала през няколко собственици, никой не посмява да отнеме и частица от легендата и духът на италианската марка. Когато става въпрос за Lamborghini, думи като прагматизъм и утилитарни стойности губят значение, защото парите и успешния бизнес не значат нищо в сравнение със непреходната слава на легендарната марка превърнала се в институция. Съвременните модели Murcielago, Gallardo и най-новият - Aventador изпълняват безупречно своята функция на безкомпромисни спортни автомобили - истински духовни наследници на легендарните суперспортни машини на Феручо Ламборгини, създадени и призвани да обединяват най-доброто от най-доброто.